- Starostwo Powiatowe
- »
- Organizacja urzędu (wydziały)
Organizacja urzędu (wydziały)
Wydział Organizacyjny, Programów Rozwojowych i Zarządzania Kryzysowego
SPRAWY ORGANIZACYJNE
1) opracowywanie projektów m.in: Regulaminu Organizacyjnego Starostwa, Statutu Powiatu, Regulaminu Pracy,
2) prowadzenie rejestru aktów prawnych Starosty,
3) przyjmowanie, rej estracj a i załatwianie skarg i wniosków,
4) prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień i pełnomocnictw,
5) inicjowanie działań usprawniających fazy i metody pracy oraz techniki zarządzania,
6) prowadzenie obsługi sekretariatu,
7) wykonywanie obsługi kancelaryjnej Starostwa oraz elektronicznej skrzynki podawczej- punktu obsługi klienta (biuro podawcze),
8) gospodarowanie etatami i funduszem płac,
9) wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych, w tym:
a) prowadzenie akt osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek
organizacyjnych zatrudnionych przez Starostę,
b) wystawianie świadectw pracy, legitymacji służbowych i prowadzenie stosownych
rejestrów,
c) prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązywania i rozwiązywania
stosunku pracy, przebiegu pracy, jubileuszy oraz odznaczeń,
10) przyjmowanie i publikacja oświadczeń majątkowych dotyczących pracowników Starostwa, kierowników jednostek organizacyjnych, Radnych i członków Zarządu,
11) koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa,
12) prowadzenie spraw związanych z praktykami uczniowskimi i studenckimi, stażami zawodowymi oraz pracami interwencyjnymi w Starostwie
13) współdziałanie przy dokonywaniu ocen pracowników,
14) kontrola i nadzór dyscypliny w Starostwie,
15) współdziałanie w wykonywaniu zadań związanych z wyborami organów samorządu terytorialnego w zakresie ustalonym kodeksem wyborczym i innymi ustawami oraz przeprowadzaniem referendum lokalnego,
16) obsługa merytoryczna oraz techniczno-organizacyjna Zarządu,
17) prowadzenie ewidencji uchwał i decyzji Zarządu, przekazywanie Wydziałom zadań z nich wynikających,
18) obsługa merytoryczna oraz techniczno-organizacyjna Rady, komisji stałych, doraźnych Rady, zespołów kontrolnych oraz Przewodniczącego Rady,
19) prowadzenie ewidencji uchwał Rady Powiatu, wniosków Radnych i wniosków Komisji przekazywanych Zarządowi (Staroście) do realizacji,
20) prowadzenie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem Rady,komisji stałych, doraźnych oraz zespołów kontrolnych,
21) prowadzenie rejestrów wniosków komisji Rady, radnych, a także egzekwowanie terminowej ich realizacji,
22) wykonywanie zadań z zakresu ochrony praw radnych i przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w tych sprawach,
23) wykonywanie czynności związanych ze współdziałaniem Rady i jej organów z organizacjami społecznymi, politycznymi i samorządowymi,
24) administrowanie budynkami administracyjnymi, gospodarka lokalami biurowymi Starostwa,
25) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizowanych zadań,
26) koordynowanie oraz wspieranie wszelkich działań związanych z wdrażaniem Strategii, porozumień, planów itp.,
27) koordynowanie spraw związanych z obsługą organizacyjną delegacji krajowych i zagranicznych,
28) organizowanie prac porządkowych i gospodarczych,
29) gospodarka środkami rzeczowymi, drukami i formularzami,
30) zabezpieczanie mienia oraz organizacja ochrony budynków,
31) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku powiatu,
32) administrowanie budynkami, lokalami stanowiącymi zasób powiatowy i Skarbu Państwa w sprawach dotyczących naliczania i rozliczania czynszów oraz mediów,
33) zaopatrzenie materiałowo - techniczne na cele biurowe,
34) zaopatrzenie Starostwa w pieczęcie, prowadzenie rejestru pieczęci i ich kasowanie,
35) prowadzenie małej poligrafii i łączy telefonicznych,
36) prenumerata wydawnictw, czasopism i dzienników,
37) współdziałanie z Komisją Socjalną w zakresie spraw socjalnych pracowników Starostwa,
38) planowanie wydatków związanych z technicznym zabezpieczeniem pracy Wydziałów,
39) zapewnienie wykorzystania informatyki,
40) zapewnienie obsługi informatycznej Wydziałów,
41) administrowanie systemami informatycznymi,
42) zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania infrastruktury informatycznej,
43) administrowanie stroną internetową powiatu i Biuletynem Informacji Publicznej,
44) administrowanie siecią informatyczną Starostwa,
45) współdziałanie z Referatem Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych przy pozyskiwaniu:
a) środków pomocowych z funduszy Unii Europejskiej oraz innych środków krajowych i zagranicznych,
b) środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na dofinansowanie m.in. likwidacji barier architektonicznych, komunikacyjnych, edukacyjnych itp. oraz tworzenie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych,
46) współdziałanie z gminami i powiatami, samorządem województwa, z administracją rządową w zakresie możliwości pozyskiwania dofinansowania projektów z Unii Europejskiej i innych programów pomocowych,
47) dbałość o zapewnienie prawidłowej realizacji zadań wynikających z ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych.
SPRAWY OBYWATELSKIE
1) podejmowanie skoordynowanych przedsięwzięć w celu zabezpieczania imprez masowych oraz wprowadzanie zakazu przeprowadzania imprez masowych,
2) realizacja zadań i organizacja przedsięwzięć związanych z przeprowadzaniem kwalifikacji wojskowej na terenie Powiatu,
3) prowadzenie dokumentacji związanej z orzecznictwem powiatowej komisji lekarskiej,
4) nadzór nad działalnością stowarzyszeń, prowadzenie ewidencji i rejestrów stowarzyszeń;
5) prowadzenie rejestru fundacji,
6) określenie zasad udzielania pomocy na częściowe pokrycie kosztów związanych z remontem lub adaptacją lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się poniesionych przez repatrianta,
7) wnioskowanie o przekazanie środków finansowych na pokrycie wydatków związanych z udzieleniem repatriantowi pomocy,
8) realizacja zadań związanych z wypłatą kwoty stanowiącej równowartość pomocy przydzielonej repatriantowi,
9) podejmowanie decyzji w sprawie przekazania zwłok do celów naukowych,
10) wydawanie zezwoleń za sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z zagranicy,
11) organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych do zakładu medycyny sądowej lub prosektorium,
12) współdziałanie z organizacjami społecznymi oraz stowarzyszeniami kombatantów i osób represjonowanych przy realizacji określonych zadań,
13) przyjmowanie i przechowywanie rzeczy znalezionych,
14) prowadzenie spraw związanych z ustawą o likwidacji niepodjętych depozytów,
15) prowadzenie obsługi administracyjno-biurowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE
1) współdziałanie w zakresie utrzymania na terenie Powiatu właściwego stanu porządku i bezpieczeństwa publicznego poprzez koordynację przedsięwzięć Policji i Straży w tym zakresie,
2) określanie na obszarze Powiatu zadań Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego oraz ko ordynowanie j ego funkcj ono wania,
3) prowadzenie analizy sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze Powiatu,
4) budowanie systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego oraz służb, inspekcji, straży i innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze Powiatu,
5) organizowanie systemu łączności alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na terenie Powiatu,
6) określenie występujących i potencjalnych zagrożeń oraz prognozowanie tych zagrożeń,
7) organizacja i zapewnienie funkcjonowania powiatowego zespołu zarządzania
kryzysowego,
8) realizacja zarządzeń Starosty wydanych w sytuacjach kryzysowych przy pomocy powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego,
9) opracowanie i aktualizacja powiatowego planu zarządzania kryzysowego,
10) koordynowanie realizacji procesu odbudowy,
11) organizowanie szkoleń i ćwiczeń z zakresu zarządzania kryzysowego,
12) organizacja i zapewnienie funkcjonowania powiatowego centrum zarządzania
kryzysowego,
13) monitorowanie, alarmowanie ludności oraz koordynowanie działań ratowniczych i
porządkowo - ochronnych przy pomocy powiatowego centrum zarządzania kryzysowego,
14) opracowanie i aktualizacja powiatowego planu operacyjnego ochrony przed powodzią.
OBRONA CYWILNA
1) realizowanie zadań obrony cywilnej mającej na celu zapewnienie ochrony ludności przebywającej na terenie Powiatu przed niebezpieczeństwami wynikającymi z klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska lub działań wojennych,
2) realizacja wytycznych i zarządzeń Wojewody Opolskiego - szefa obrony cywilnej województwa w zakresie obrony cywilnej,
3) prowadzenie działalności planistycznej i prac organizacyjnych,
4) ustalanie zadań w zakresie obrony cywilnej dla organów samorządowych, instytucji, służb i inspekcji powiatowych,
5) dokonywanie oceny stanu przygotowań OC na terenie Powiatu oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań obrony cywilnej,
6) opracowywanie i aktualizacja powiatowego planu obrony cywilnej,
7) upowszechnianie społeczeństwu zagadnień z zakresu ochrony ludności i powszechnej samoobrony,
8) planowanie i organizowanie ćwiczeń i szkoleń z zakresu obrony cywilnej,
9) organizacja, koordynacja i nadzór w tworzeniu i przygotowaniu do działania formacji obrony cywilnej,
10) zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
11) współuczestniczenie w zwalczaniu klęsk żywiołowych, awarii, likwidacji toksycznych środków przemysłowych poprzez realizację przedsięwzięć związanych z udziałem sił i
środków krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego i obrony cywilnej w akcjach, ratowniczych,
12) planowanie i koordynowanie ewakuacji i przyjęcia ludności z rejonów zagrożonych na i terenie Powiatu,
13) ewidencjonowanie sprzętu obrony cywilnej i prowadzenie magazynu przeciwpowodziowego,
14) organizacja, nadzór i koordynacja w zakresie rozbudowy bazy magazynowej przeciwpowodziowej i obrony cywilnej,
15) kontrola realizacji zadań obrony cywilnej oraz koordynacja i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej.
OBRONNOŚĆ
1) realizacja określonych przez Wojewodę Opolskiego szczegółowych kierunków działania w zakresie zadań obronnych,
2) przygotowanie propozycji decyzji Starosty do kierowania i realizacji przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa na obszarze Powiatu,
3) organizacja i prowadzenie szkoleń i ćwiczeń obronnych,
4) opracowanie i bieżąca aktualizacja dokumentacji planu akcji kurierskiej,
5) współdziałanie z organem administracji wojskowej (WKU) w zakresie organizacji akcji kurierskiej na obszarze Powiatu,
6) organizacj a i prowadzenie treningów akcj i kurierskiej,
7) wykonywanie zleconych przedsięwzięć dotyczących zakwaterowania Sił Zbrojnych RP,
8) współdziałanie w przygotowaniu organów administracji samorządowej w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS) na rzecz Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych,
9) koordynacja opracowania, aktualizacji i realizacji w Wydziałach i powiatowych jednostkach organizacyjnych zadań operacyjnych określonych w Planie operacyjnym funkcjonowania powiatu prudnickiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
10) organizacja, prowadzenie i aktualizacja dokumentacji Stałego Dyżuru Starosty,
11) organizacja Systemu Stałego Dyżuru Starosty,
12) organizacja Głównego Stanowiska Kierowania Starosty.
Wydział Finansowo-Budżetowy
OBSŁUGA FINANSOWO-KSIĘGOWA
1) przygotowywanie materiałów do projektu budżetu Powiatu,
2) opracowywanie proj ektów uchwał Rady i Zarządu dotyczących budżetu,
3) nadzór nad zachowaniem równowagi budżetowej, sporządzanie półrocznych informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu oraz planów finansowych jednostek budżetowych,
4) nadzór nad sporządzaniem rocznych planów finansowych jednostek organizacyjnych Powiatu,
5) sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu Powiatu,
6) prowadzenie rachunkowości i księgowości budżetowej, pozabudżetowej, zobowiązań pieniężnych; rozliczanie oraz przekazywanie dotacji,
7) obsługa finansowo-księgowa Starostwa,
8) prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych i pozostałych środków trwałych oraz rozliczanie ich inwentaryzacji,
9) sporządzanie sprawozdawczości finansowej i budżetowej miesięcznej i kwartalnej, półrocznej i rocznej w zakresie funkcjonowania Starostwa, jednostek organizacyjnych i osób prawnych Powiatu,
10) prowadzenie obsługi kasowej Starostwa i placówek oświatowych,
11) prowadzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników Starostwa,
12) ewidencja druków ścisłego zarachowania,
13) rozliczanie rachunków gotówkowych, bezgotówkowych, sporządzanie list płac, wszelkiego rodzaju zasiłków, rozliczanie delegacji, wystawianie zaświadczeń o zarobkach,
14) rozliczanie podatku VAT,
15) prowadzenie ewidencji wynagrodzeń pracowników Starostwa,
16) dokonywanie okresowych i rocznych analiz budżetu,
17) nadzór i kontrola nad realizacją planów finansowych jednostek organizacyjnych i osób prawnych Powiatu,
18) przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie rozliczeń,
19) realizacja środków finansowych z Unii Europejskiej,
20) wykonywanie zadań w ramach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i obronności w zakresie działania Wydziału.
Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru
POWIATOWY OŚRODEK DOKUMENTACJI GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ
1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
a) ewidencji gruntów i budynków,
b) geodezyjnej ewidencji sieci i uzbrojenia terenu,
c) gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
2) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych rejestru cen i wartości nieruchomości,
szczegółowych osnów geodezyjnych oraz obiektów topograficznych zapewniającej
tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000,
3) tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych (mapy ewidencyjne
i mapy zasadnicze) w skalach 1:500,1:1000,1:2000,1:5000,
4) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowanie i prowadzenie
map oraz tabel taksacyjnych nieruchomości,
5) zakładanie osnów szczegółowych,
6) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
7) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
8) udzielanie informacji o posiadanym państwowym zasobie geodezyjnym
i kartograficznym, sposobach jego wykorzystania i udostępniania,
9) przyjmowanie i ewidencjonowanie zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych,
10) koordynacja realizacji prac geodezyjnych i kartograficznych dotyczących tego samego obszaru, zgłoszonych przez różnych wykonawców prac,
11) udzielanie informacji i udostępnianie danych z zasobu,
12) naliczanie opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne, sporządzanie dokumentów finansowych, prowadzenie obsługi kasowej oraz udzielanie informacji i udostępnianie danych z zasobu
13) kontrola przyjmowanych do zasobu opracowań geodezyjnych i kartograficznych pod
względem jakości, kompletności oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa,
14) modernizacja i aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków,
15) ewidencja, przetwarzanie i przechowywanie dokumentów przejętych do zasobu,
16) ocena stanu zasobu i wnioskowanie potrzeb realizacji niezbędnych prac,
17) wyłączanie dokumentów z zasobu.
Wydział Oświaty i Zdrowia
OŚWIATA
1) zapewnianie warunków działania szkoły lub placówki oświatowej,
2) zapewnienie odpowiednich warunków kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej w szkołach i placówkach oświatowych,
3) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły lub placówki oświatowej,
4) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów,
5) realizacja zadań z zakresu wykonywania remontów w szkołach i placówkach oświatowych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
6) sprawowanie nadzoru nad właściwym wyposażeniem szkół i placówek oświatowych w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych,
7) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością dysponowania przyznanymi szkołom i placówkom oświatowym środkami budżetowymi oraz gospodarowania mieniem,
8) współpraca w zakresie organizacyjnym i porządkowym z Referatem Obsługi Finansowo - Księgowej Szkół i Placówek Oświatowych w sprawach:
a) terminowego sporządzania materiałów do projektu budżetu,
b) terminowego sporządzania sprawozdań budżetowych i finansowych z realizacji planów finansowych jednostek organizacyjnych oświaty, na podstawie ewidencji księgowej,
c) terminowego przeprowadzania inwentaryzacji składników majątku trwałego i obrotowego, w tym weryfikacji sald należności,
d) sporządzania list płac na podstawie terminowo przekazanych przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych umów, materiałów, wykazów, rozliczeń godzin ponadwymiarowych,
e) oceny zasadności wydatków na zakupy i usługi w szkołach i placówkach oświatowych,
f) kontroli realizacji planów finansowych jednostek organizacyjnych oświaty,
g) przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, zgodności ilości realizowanych przez nauczycieli godzin z arkuszem organizacyjnym i aneksami do arkusza,
9) przygotowywanie porozumień ze związkami zawodowymi w sprawach określenia zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania,
10) prowadzenie działań w ramach współpracy z organem nadzoru pedagogicznego oraz związkami zawodowymi,
11) przygotowywanie projektów uchwał określających zasady rozliczenia tygodniowego, obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
12) przygotowywanie projektów uchwał określających zasady udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć i przyznawania zwolnienia od realizacji zajęć dydaktycznych dyrektorowi i nauczycielom pełniącym funkcje kierownicze,
13) przygotowywanie projektów uchwał określających tygodniowy wymiar godzin nauczycieli dla których nie ustalono pensum w Karcie Nauczyciela (pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, doradcy zawodowi).
14) realizacja zadań związanych z zakładaniem i likwidacją szkół i placówek,
15) realizacja zadań związanych ze zwiększaniem wynagrodzenia nauczycielom w szkołach i placówkach,
16) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych,
17) realizacja zadań związanych z powoływaniem i udziałem w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki,
18) realizacja zadań związanych z powoływaniem rad oświatowych,
19) przygotowywanie dokumentacji związanej z ustalaniem składu i zasad wyboru członków rady oświatowej oraz regulaminu działania rady oświatowej,
20) realizacja zadań związanych z założeniem szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną,
21) przygotowywanie dokumentacji związanej z łączeniem szkół różnych typów lub placówek w zespoły i ich wyłączania,
22) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
23) przygotowywanie dokumentacji w sprawie nadania lub cofnięcia szkołom niepublicznym uprawnień szkół publicznych,
24) realizacja zadań związanych z możliwością dotowania niepublicznych szkół i placówek,
25) przygotowywanie szczegółowych zasad udzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom,
26) wykonywanie zadań związanych z możliwością zakładania i prowadzenia publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i zakładów kształcenia nauczycieli,
27) rezerwowanie w budżecie Powiatu środków na pomoc zdrowotną dla nauczycieli oraz występowanie do Zarządu w sprawach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli,
28) przygotowywanie dokumentacji związanej z awansem zawodowym nauczycieli zgodnie z Kartą Nauczyciela,
29) realizacja zadań związanych z powoływaniem i udziałem w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na stopień awansu zawodowego nauczycieli,
30) sprawdzanie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek,
31) organizowanie nauczania indywidualnego dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
32) zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod,
33) zapewnienie odpowiedniej organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim,
34) kierowanie do młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
35) sprawozdawczość oświatowa SIO oraz nadzór nad rzetelnością podawanych danych przez jednostki organizacyjne Powiatu,
36) nadzór nad przeprowadzaniem postępowania rekrutacyjnego do publicznych szkół ponadgimnazjalnych,
37) realizacja zadań związanych z udzielaniem uczniom pomocy materialnej w formie stypendium za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe,
38) tworzenie lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży,
39) dokonywanie oceny pracy dyrektora szkoły i placówki,
40) nakładanie na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowej normy zajęć dydaktycznych,
41) przygotowywanie regulaminu określającego: wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki | pracy, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny j ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, wysokość i warunki wypłacania nagród oraz wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego nauczycielom zatrudnionym w szkołach j prowadzonych przez Powiat Prudnicki,
42) przygotowywanie planu finansowania form wspierania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
43) przygotowanie regulaminu dofinansowywania opłat za kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli,
44) pozyskiwanie i realizacja środków finansowych z Unii Europejskiej w zakresie projektów dotyczących zadań oświatowych,
45) wykonywanie zadań w ramach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i obronności w zakresie działania Wydziału.
OCHRONA ZDROWIA
1) realizacja zadań związanych z wykonywaniem uprawnień podmiotu tworzącego dla powiatowych jednostek i placówek ochrony zdrowia,
2) wykonywanie zadań związanych ze zmianą formy organizacyjno-prawnej, likwidacją, przekształceniem samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
3) realizacja zadań związanych z przygotowywaniem i udziałem w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
4) przygotowywanie dokumentacji związanej z ustaleniem składu rad społecznych samodzielnych publicznych zespołów opieki zdrowotnej,
5) wykonywanie zadań związanych z możliwością zwiększenia majątku publicznego zakładu opieki zdrowotnej poprzez dotacje z budżetu Powiatu,
6) wykonywanie obowiązku zgłaszania organom inspekcji sanitarnej przypadków zachorowania, podejrzenia o zachorowanie oraz zgonów na choroby zakaźne natychmiast po otrzymaniu o nich wiadomości,
7) wykonywanie czynności związanych z przygotowywaniem projektów uchwał w sprawie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych w Powiecie,
8) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz przepisów wykonawczych tej ustawy,
9) prowadzenie spraw związanych z realizacją Narodowego Programu Zdrowia tj.: promocją zdrowego stylu życia, profilaktyką prozdrowotną, zwalczaniem patologii społecznych, w tym uzależnień od alkoholu, narkotyków, dopalaczy,
10) przekazywanie danych do Wojewódzkiego Planu Ratownictwa Medycznego,
11) opracowywanie i aktualizacja Planu przygotowania oraz wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,
12) opracowywanie i aktualizacja Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego,
13) pozyskiwanie i realizacja środków finansowych z Unii Europejskiej w zakresie projektów dotyczących ochrony zdrowia,
14) wykonywanie zadań w ramach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i obronności w zakresie działania Wydziału.
KULTURA I OCHRONA DÓBR KULTURY
1) zapewnianie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych do ochrony dóbr kultury,
2) wydawanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury,
3) ustanowienie społecznego opiekuna zabytków,
4) przygotowywanie powiatowego programu opieki nad zabytkami,
5) opracowywanie i aktualizacja Planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,
6) współdziałanie z właściwymi jednostkami w sprawach związanych z umieszczeniem na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków informujących o tym, iż zabytek podlega ochronie,
7) wnioskowanie do Ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w sprawie przyznania odznaki „za opiekę nad zabytkami” osobom zasłużonym w sprawowaniu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
8) mecenat nad działalnością kulturalną,
9) ustanawianie i przyznawanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie kultury,
10) prowadzenie działalności kulturalnej - tworzenie instytucji kultury oraz muzeów,
11) organizowanie i prowadzenie powiatowej biblioteki publicznej,
12) zapewnienie warunków działania i rozwoju bibliotek.
KULTURA FIZYCZNA I SPORT
1) realizacja zadań w zakresie kultury fizycznej,
2) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
3) prowadzenie ewidencji klubów sportowych (stowarzyszeń),
4) realizacj a zadań związanych z powołaniem rady sportu,
5) realizacja zadań związanych z określeniem szczegółowych zasad i trybu przyznania, wstrzymania i cofania oraz wysokości stypendiów sportowych dla zawodników za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym,
6) realizacja zadań związanych z określeniem zasad przyznawania wyróżnień i nagród dla zawodników, trenerów i działaczy za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym,
7) organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków technicznych do jej rozwoju,
8) zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających w górach we współpracy z gminami, samorządem wojewódzkim i instytucjami centralnymi,
9) współpraca z organizacjami terytorialnymi zajmującymi się organizowaniem pomocy oraz ratowaniem osób w górach i na wodach,
10) organizacja i współorganizacja zawodów sportowych na szczeblu powiatowym i wyższym.
Wydział Administracji Budowlanej
1) prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestru zgłoszeń budowy, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt la, 2b i 19a Prawa budowlanego, a także przekazywanie do organu wyższego stopnia wprowadzonych do nich danych, (Elektroniczny rejestr wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę i rejestr zgłoszeń - system RWDZ prowadzony jest zgodnie z rejestrem wprowadzonym przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego),
2) prowadzenie rejestru wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i rejestru decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
3) publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o zgłoszeniach budowy, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt la, 2b i 19a Prawa budowlanego,
4) przekazanie bezzwłocznie do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego:
a) kopii ostatecznych decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z zatwierdzonym projektem budowlanym,
b) kopii ostatecznych odrębnych decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego wraz z tym projektem,
c) kopii innych decyzji, postanowień i zgłoszeń wynikających z prawa budowlanego,
5) uczestnictwo na wezwanie organu nadzoru budowlanego w czynnościach inspekcyjnych i kontrolnych oraz udostępnienie wszelkich dokumentów i informacji związanych z tymi czynnościami,
6) przekazywanie uwierzytelnionych kopii rejestrów, o których mowa w pkt 2 do organu wyższego stopnia —Wojewody Opolskiego,
7) przekazywanie kopii decyzji o pozwolenie na budowę, do wiadomości organom, które wydały decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu,
8) przekazanie do wiadomości kopii decyzji o pozwoleniu na budowę pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu lub jego części do organu podatkowego właściwego w sprawcach podatku od nieruchomości,
9) prawo do otrzymania kopii uchwalonego przez gminę planu miejscowego,
10) prowadzenie, w granicach swojej właściwości, analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju,
11) uczestniczenie w opiniowaniu projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
12) sprawdzanie zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,
13) kontrolowanie posiadania przez osoby wykonujące samodzielnie funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji,
14) sprawdzanie projektów budowlanych przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, w zakresie określonym w Prawie budowlanym,
15) dopuszczenie lub odmowa dopuszczenia w projektach budowlanych odstępstw od przepisów techniczno — budowlanych,
16) przygotowanie i przekazywanie do ministerstwa wniosków inwestorów o wyrażenie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
17) przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze wykonania obiektu budowlanego lub robót budowlanych, nie wymagających pozwolenia na budowę,
18) nakładanie, w drodze postanowienia, obowiązku uzupełnienia brakujących dokumentów do zgłoszenia o zamiarze wykonania obiektu budowlanego lub robót budowlanych,
19) wnoszenie sprzeciwu, w drodze decyzji, w sprawach związanych ze zgłoszeniem zamiaru wykonania obiektu budowlanego lub robót budowlanych,
20) nakładanie, w drodze decyzji, obowiązku uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych, objętych obowiązkiem zgłoszenia,
21) przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze rozbiórki obiektu budowlanego,
22) nakładanie, w drodze postanowienia, obowiązku uzupełnienia brakujących dokumentów do zgłoszenia o zamiarze rozbiórki obiektu budowlanego,
23) wnoszenie sprzeciwu, w drodze decyzji, w sprawach związanych ze zgłoszeniem zamiaru rozbiórki obiektu budowlanego,
24) nakładanie, w drodze decyzji, obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę obiektu, objętego obowiązkiem zgłoszenia,
25) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie pozwolenia na budowę,
26) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie dróg publicznych, w odniesieniu do dróg gminnych i powiatowych (w części dotyczącej zatwierdzenia projektu podziału działek, wspólnie z Wydziałem Geodezji (...),
27) nakładanie, w drodze postanowienia, obowiązku skompletowania projektu budowlanego, uzupełnienia o brakujące opinie, uzgodnienia, pozwolenia i sprawdzenia oraz usunięcia stwierdzonych w projekcie nieprawidłowości,
28) wydawanie decyzji o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę,
29) wydawanie decyzji o udzieleniu pozwolenia na budowę z określeniem niezbędnych warunków, jakie muszą być spełnione przy realizacji budowy i po jej zakończeniu,
30) wydawanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę w przypadku zamiaru istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę,
31) wydawanie decyzji uchylających decyzje o pozwoleniu na budowę w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę,
32) przechowywanie zatwierdzonych projektów budowlanych i innych dokumentów budowy,
33) przenoszenie decyzji o pozwoleniu na budowę na rzecz innego inwestora,
34) wydawanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych oraz określanie warunków korzystania z tego prawa,
35) wydawanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę obiektu budowlanego,
36) przyjmowanie zgłoszeń zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
37) współpraca i współdziałanie z innymi wydziałami, jednostkami, organami w sprawach z zakresu Prawa budowlanego,
38) wydawanie dzienników budowy,
39) prowadzenie rejestru dzienników budowy,
40) prowadzenie rejestru rachunków wystawianych przez Wydział za dzienniki budowy,
41) wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu,
42) wydawanie zaświadczeń potwierdzających powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domów jednorodzinnych (dla celów dodatku mieszkaniowego),
43) prowadzenie obowiązującej statystyki,
44) wnioskowanie o wszczęcie postępowania w sprawach odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
45) wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
46) wykonywanie zadań w ramach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i obronności w zakresie działania Wydziału.
Wydział Komunikacji i Transportu
REJESTRACJA POJAZDÓW:
- Rejestracja nowego pojazdu.
- Rejestracja używanego pojazdu zakupionego na terenie Polski.
- Rejestracja używanego pojazdu sprowadzonego z zagranicy.
- Rejestracja czasowa pojazdu.
- Wyrejestrowanie pojazdu.
- Wycofanie czasowe pojazdu z ruchu.
- Wymiana dowodu rejestracyjnego ze względu na brak miejsca na wpis kolejnego badania technicznego lub zmianę stanu faktycznego, który wymaga zmiany danych zamieszczonych
w dowodzie rejestracyjnym. - Wydawanie wtórnika dowodu rejestracyjnego i pozwolenia czasowego z powodu utraty lub zniszczenia.
- Wydawanie wtórnika tablic rejestracyjnych z powodu utraty lub zniszczenia.
- Wydawanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej.
- Wpisywanie i wykreślanie adnotacji :GAZ,HAK,L,VAT,PIT,CIT,TAXI, EURO, BUS itp.
- Przyjmowanie zawiadomień o zbyciu i nabyciu pojazdu.
- Wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdowi.
- Wydawanie decyzji na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej w przypadku braku, utraty, zniszczenia lub utraty aktualności w zakresie określenia cech identyfikacyjnych pojazdu.
- Prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej liczby pojazdów i przekazywanie danych dla urzędów skarbowych, urzędów gmin
- Prowadzenie rejestru zwracanych i ponownie wydanych tablic rejestracyjnych tymczasowych;
- Prowadzenie rejestru tablic rejestracyjnych, stałe monitorowanie liczby posiadanych tablic, przygotowywanie zamówień tablic u producenta;
- Prowadzenie rejestru druków komunikacyjnych, stałe monitorowanie liczby posiadanych druków, przygotowywanie zamówień druków w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A..
- Prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z nakładaniem kar w przedmiocie naruszenia obowiązku zawiadomienia starosty o zbyciu i nabyciu pojazdu.
PRAWO JAZDY:
- wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- przyjmowanie od kierowców zawiadomień i dokonywanie w ewidencji wpisów o zmianie danych w prawach jazdy,
- przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zagubieniu, zniszczeniu prawa jazdy i wydawanie wtórników,
- wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne,
- dokonywanie w prawie jazdy wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji zawodowej lub szkolenia okresowego,
- wydawanie profilu kandydata na kierowcę,
- wydawanie profilu kierowcy zawodowego,
- wydawanie karty kwalifikacji kierowcy,
- rozpatrywanie wniosków o zatrzymanie prawa jazdy wobec dłużnika alimentacyjnego,
- wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
- wydawanie decyzji na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji,
- wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnień,
- przygotowanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierującego pojazdem w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia,
- przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu elektronicznym prawa jazdy przez prokuraturę, sąd, policję lub inny organ kontroli ruchu drogowego,
- przygotowanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy,
- wydawanie informacji o konieczności wykonania badań psychologicznych, lekarskich oraz kursu reedukacyjnego dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego,
- wydawanie informacji o obowiązku wykonania badania psychologicznego kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
REJESTRY DZIAŁALNOŚCI REGULOWANEJ:
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, dokonywanie wpisów do rejestru,
- prowadzenie ewidencji instruktorów nauki jazdy;
- prowadzenie postępowań w sprawie:
- wpisu lub skreślenia z ewidencji instruktorów nauki jazdy,
- wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców;
- sprawowanie nadzoru nad szkoleniem kierowców oraz przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców w zakresie zgodnym ze stosownym rozporządzeniem ministra właściwego ds. transportu;
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, dokonywanie wpisów do rejestru, przygotowywanie projektów zaświadczeń o dokonaniu wpisu do rejestru;
- prowadzenie postępowań w sprawie:
- wydawania i cofania diagnostom uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów,
- wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów;
- sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli stacji w zakresie zgodności z wymaganiami warunków lokalowych, wyposażenia pomiarowo-kontrolnego i technicznego oraz prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów;
- prowadzenie rejestrów przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców i stacje kontroli pojazdów;
TRANSPORT:
- wydawanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
- wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym,
- wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą,
- wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
- wydawanie zaświadczeń na krajowy niezarobkowy przewóz drogowy osób i rzeczy na potrzeby własne,
- wydawanie zezwoleń na przewozy regularne osób w krajowym transporcie drogowym,
- wydawanie zezwoleń na przewozy regularne specjalne osób w krajowym transporcie drogowym,
- wydawanie wypisów z licencji, zezwoleń i zaświadczeń na przewozy drogowe,
- stwierdzenie wygaśnięcia i cofnięcia licencji, zezwoleń i zaświadczeń,
- przyjmowanie od przewoźników zgłoszeń zmiany danych zawartych w licencji, zezwoleniu i świadczeniu na wykonywanie przewozów drogowych,
- współdziałanie z Inspekcją Transportu Drogowego w zakresie bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach publicznych oraz zwalczaniu przestępstw gospodarczych dokonywanych w zakresie transportu drogowego,
- przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu, co najmniej dwa razy w roku informacji dotyczących liczby i zakresu udzielonych licencji i zwolnień,
- przeprowadzenie kontroli przedsiębiorcy, któremu udzielono licencji lub zezwolenia co najmniej raz na 5 lat,
- wzywanie przedsiębiorcy do usunięcia stwierdzonych w wyniku kontroli uchybień oraz cofniecie licencji lub zezwolenia,
- przygotowanie decyzji przenoszących uprawnienia wynikające z zezwolenia w razie:
a) śmierci osoby fizycznej posiadającej zezwolenie i wstąpienia w jej miejsce spadkobiercy, w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem spółki cywilnej, spółki jawnej lub spółki komandytowej,
b) połączenia, podziału lub przekształcenia zgodnie z odrębnymi przepisami przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
c) przejęcia w całości lub w części działalności w zakresie krajowego, zarobkowego przewozu osób przez innego przedsiębiorcę, - uzgadnianie planowanego przebiegu linii komunikacyjnej na obszarze Powiatu przy przewozach regularnych osób,
USUWANIE POJAZDU Z DROGI I PROWADZENIE PARKINGU STRZEŻONEGO:
- usuwanie pojazdów i prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych z drogi na mocy art. 130a PORD,
- powierzenie realizacji ww. zadań wykonawcy wyłonionemu na mocy przepisów ustawy
o zamówieniach publicznych, - prowadzenie postępowań wobec których orzeczono przepadek na rzecz powiatu,
- opracowywanie projektu uchwały rady powiatu w sprawie wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi na terenie powiatu prudnickiego i przechowywanie ich na parkingach strzeżonych oraz ustalenie wysokości kosztów powstałych w wyniku odstąpienia od usuwania pojazdów.
Wydział Inwestycji
WSPÓŁDZIAŁANIE Z TRWAŁYMI ZARZĄDCAMI W ZAKRESIE REMONTÓW I INWESTYCJI BUDYNKÓW
1) współdziałanie w sprawach związanych z przygotowywaniem, realizacją i rozliczaniem finansowym inwestycji i remontów realizowanych ze środków własnych i obcych w zakresie:
a) przygotowywania dokumentacji dla zadań prowadzonych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych,
b) prowadzenie nadzoru nad realizacją zadań, w tym przygotowywanie projektów umów,
c) udział w sporządzaniu wniosków o dofinansowanie zadań inwestycyjnych,
d) sporządzanie dokumentacji rozliczeniowej wykonywanych zadań,
2) sporządzanie sprawozdawczości w zakresie zrealizowanych zadań inwestycyjnych i remontowych,
3) przygotowywanie wszelkiej dokumentacji na pozyskanie środków pomocowych ze źródeł krajowych i zagranicznych, realizacja i rozliczanie projektów drogowych i inwestycyjnych,
4) wykonywanie zadań w ramach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i obronności w zakresie działania Wydziału.
PLANOWANIE I ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE
1) wnioskowanie, opiniowanie i uzgadnianie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
2) wnioskowanie, opiniowanie i uzgadnianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.
Wydział Drogownictwa
ZARZĄDZANIE DROGAMI
1) opracowywanie projektów planów rozbudowy sieci drogowej, oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
2) przygotowanie planów w zakresie:
a) budowy, przebudowy i remontów dróg,
b) robót utrzymaniowych na drogach,
3) koordynacja robót w pasie drogowym, w tym wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, wydawanie zezwoleń na umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej lub obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogą lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam, wydawanie zezwoleń na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu, urządzeń infrastruktury technicznej lub obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogą lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam umieszczanych w pasie drogowym,
4) naliczanie opłat i kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego,
5) naliczanie opłat za korzystanie z przystanków autobusowych,
6) ochrona pasa drogowego oraz drogowych obiektów inżynierskich, utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew i krzewów,
7) współdziałanie z innymi podmiotami w zarządzaniu drogami,
8) gospodarka gruntami wchodzącymi w skład pasa drogowego,
9) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, koordynowanie pracami zimowego i letniego utrzymania dróg powiatowych,
10) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
11) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
12) prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, przepustów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom,
13) sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
14) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
15) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla , ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie 1 zagrożenie osób lub mienia,
16) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przejazdy pojazdów o masie większej od dopuszczalnej,
17) przygotowanie i realizacja inwestycji i remontów w zakresie pasa drogowego, w tym:
a) opracowywanie dla poszczególnych inwestycji i remontów, w miarę ustalonych potrzeb: programów użytkowych, wytycznych, założeń techniczno - funkcjonalnych,
b) wykonywanie uproszczonych dokumentacji z uwzględnieniem programów użytkowych, wytycznych, założeń techniczno - funkcjonalnych, dla prac > remontowych,
c) sporządzanie dokumentacji stanowiącej podstawę rozliczenia wykonywanych zadań, w | tym OT i PT,
d) sporządzanie przedmiarów i kosztorysów na roboty budowlane prowadzone przez Wydział,
e) opracowanie specyfikacji technicznych dla celów przetargowych, z uwzględnieniem podziału do i ponad 30 000 euro, na wykonanie dokumentacji projektowych oraz realizację robót budowlanych inwestycyjnych i remontowych z uwzględnieniem programów użytkowych, wytycznych, założeń techniczno - funkcjonalnych, oraz przekazywanie ich do pracownika do zamówień publicznych celem wszczęcia postępowania przetargowego na zadania prowadzone przez Wydział,
f) przygotowywanie projektów umów na wykonanie dokumentacji projektowych, ekspertyz, realizację robót budowlanych inwestycyjnych i remontowych oraz inne usługi w ramach utrzymania i konserwacji pasa drogowego,
g) przeprowadzanie procedury zlecania sporządzenia dokumentacji projektowej oraz realizacji inwestycji i remontów do 30 000 euro,
h) nadzór na wykonaniem dokumentacji projektowych, odbiory dokumentacji, dokonywanie zgłoszeń, uzyskiwanie stosownych decyzji administracyjnych, weryfikacji kosztów, sprawdzanie faktur za wykonane prace,
i) nadzór i koordynowanie realizacji zadań remontowych i inwestycji, w tym przeprowadzanie procedur, nadzór nad realizacją zadań inwestycyjnych i remontowych, odbiory, sprawdzanie i opisywanie faktur za wykonane prace, przeglądy gwarancyjne, egzekwowanie usuwania wad w okresie gwarancji,
j) sporządzanie sprawozdań w zakresie prowadzonych inwestycji i remontów,
18) zarządzanie i utrzymywanie kanałów technologicznych i pobieranie opłat.
Samodzielne Referaty
Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Nieruchomościami
GOSPODARKA ODPADAMI
1) wydawanie lub odmowa wydania pozwolenia na wytwarzanie odpadów powstałych w związku z eksploatacją instalacji,
2) wydawanie zezwoleń na zbieranie i transport odpadów,
3) wydawanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów,
4) prowadzenie rejestru przedsiębiorców zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwoleń na i zbieranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie odpadów,
5) cofanie w drodze decyzji bez odszkodowania zezwolenia na zbieranie lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów w przypadku naruszania przepisów ustawy o odpadach lub działania niezgodnego z wydanym zezwoleniem.
GOSPODARKA WODNA
1) ustalanie linii brzegowej wód nie będących wodami wewnętrznymi, wodami granicznymi oraz śródlądowymi drogami wodnymi,
2) wydawanie decyzji w sprawie ustanowienia stref ochronnych urządzeń pomiarowych,
3) nakazywanie usunięcia drzew lub krzewów z terenów przeciwpowodziowych oraz z ustalonych stref ochronnych urządzeń pomiarowych,
4) ustalanie osobom fizycznym lub prawnym nie będącym członkami spółki wodnej wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej w przypadku jeżeli odnoszą korzyści z urządzeń spółki lub przyczyniają się do zanieczyszczenia wody,
5) wydawanie pozwoleń wodnoprawnych,
6) cofanie, stwierdzenie wygaśnięcia i ograniczenia pozwoleń wodnoprawnych,
7) wydawanie decyzji o przeniesieniu praw i obowiązków wynikających z pozwolenia wodnoprawnego,
8) ustalanie decyzją wysokości odszkodowania będącego przedmiotem wydanego pozwolenia wodnoprawnego,
9) sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych,
10) ustanawianie w drodze decyzji strefy ochronnej ujęcia wody, obejmującej wyłącznie teren ochrony bezpośredniej,
11) ustalanie w drodze decyzji podziału kosztów poniesionych w związku z regulacją wód,
12) wydawanie decyzji ustalających zakres i termin wykonywania obowiązków utrzymania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
13) wzywanie zakładu do usunięcia zaniedbań w gospodarce wodnej z możliwością unieruchomienia zakładu lub jego części do czasu usunięcia zaniedbań oraz wyrażanie zgody na podjęcie wstrzymanej działalności,
14) ustanawianie strefy ochronnej urządzeń pomiarowych służb pomiarowych,
15) wydawanie decyzji legalizujących urządzenia wodne,
16) rozgraniczanie gruntów, które były pokryte wodami przed wykonaniem urządzenia wodnego,
17) przyjmowanie zgłoszenia zadań nie wymagających uzyskania pozwolenia wodnoprawnego.
OCHRONA ŚRODOWISKA
1) przygotowywanie projektów programów ochrony środowiska oraz sporządzanie co 2 lata raportów z ich wykonania,
2) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
3) prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o środowisku,
4) tworzenie obszarów ograniczonego użytkowania,
5) nakładanie na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku dodatkowego prowadzenia pomiarów wielkości emisji w przypadku przekroczenia standardów emisyjnych,
6) przyjmowanie zgłoszeń instalacji, której emisja nie wymaga pozwolenia, a może negatywnie oddziaływać na środowisko,
7) wydawanie pozwoleń zintegrowanych: na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, na emitowanie hałasu do środowiska, na emitowanie pól elektromagnetycznych,
8) prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi i jej rekultywacja,
9) nakładanie na podmioty korzystające ze środowiska obowiązków wynikających z przepisów,
10) występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska,
11) wydawanie zezwoleń na udział w handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji,
12) wykonywanie zadań w ramach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i obronności w zakresie działania Wydziału.
RYBACTWO ŚRÓDLĄDOWE
1) rejestracja sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
2) wydawanie kart wędkarskich lub kart łowiectwa podwodnego,
3) wnioskowanie o utworzenie Społecznej Straży Rybackiej albo wyrażanie zgody na utworzenie Społecznej Straży Rybackiej przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa,
4) przygotowywanie uchwały w sprawie regulaminu Społecznej Straży Rybackiej.
GEOLOGIA
1) udzielanie, odmowa i cofanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych,
2) wymierzanie opłat za wydobywania kopalin bez wymaganej koncesji lub z rażącym naruszeniem warunków koncesji,
3) sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie wykonywanie uprawnień z tytułu koncesji,
4) zatwierdzanie projektów prac geologicznych i przyjmowanie dokumentacji geologicznych w zakresie wykonywanych zadań,
5) gromadzenie, archiwizowanie i przetwarzanie danych geologicznych.
ŁOWIECTWO
1) wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego, po zasięgnięciu opinii zarządu gminy oraz właściwej Izby Rolniczej,
2) wydawanie, w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę,
3) wydawanie zezwolenia na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców.
LEŚNICTWO
1) sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
2) przygotowywanie porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa nadleśniczemu Lasów Państwowych,
3) określanie zadań właścicieli lasów w zakresie zapewnienia powszechnej ochrony lasów w przypadku niewykonania obowiązków, o których mowa w przepisach,
4) zarządzanie wykonania zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, nie stanowiących własności Skarbu Państwa, na koszt nadleśnictwa,
5) przyznawanie środków finansowych na zagospodarowanie i ochronę w związku z odnowieniem lub przebudową drzewostanu,
6) po uzgodnieniu z właścicielem lasu i po zasięgnięciu opinii rady gminy, w drodze decyzji uznawanie lasu za ochronny lub pozbawianie go tego charakteru - w odniesieniu do pozostałych lasów,
7) po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie nadleśniczego, zatwierdzenie uproszczonego planu urządzania lasów,
8) nadzorowanie wykonywania zatwierdzonych uproszczonych planów urządzenia lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
9) dokonywanie oceny udatności upraw zalesionych gruntów rolnych,
10) naliczanie ekwiwalentu za wyłączenie gruntów i prowadzenie upraw leśnych, przenoszenie ekwiwalentu na nowego nabywcę gruntu, wstrzymywanie wypłaty ekwiwalentu,
11) cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa i wydawanie dokumentów stwierdzających legalność pozyskania drewna,
12) określanie zadań z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
13) zlecanie sporządzenia uproszczonego planu urządzenia lasu dla lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych lub wspólnot gruntowych,
14) zlecanie przeprowadzenia inwentaryzacji stanu lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
15) przyznawanie z budżetu państwa środków w braku możliwości ustalenia sprawcy szkody w lasach powstałej w wyniku oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych oraz w przypadku pożarów lub innych klęsk żywiołowych, spowodowanych czynnikami biotycznymi oraz abiotycznymi zagrażających trwałości lasów.
OCHRONA PRZYRODY
1) prowadzenie rejestru zwierząt chronionych przepisami U.E (cites). Nie dotyczy ogrodów botanicznych i zoologicznych,
2) wydanie zaświadczeń o wpisie do rejestru, o którym mowa w art. 64 ust. 3,
3) w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy wydawanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów i ustalanie opłaty oraz kary administracyjne za usuwanie drzew i krzewów.
OCHRONA ZWIERZĄT
Opiniowanie wniosków w sprawie pozyskiwania zwierząt wolno żyjących (dzikich) w celu preparowania ich zwłok.
GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI
1) gospodarowaniem zasobem nieruchomości Skarbu Państwa,
2) gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu,
3) sprzedaż, oddawanie w użytkowanie wieczyste, udostępnianie nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa lub Powiatu,
4) dokonywanie darowizny nieruchomości Skarbu Państwa na cele publiczne lub związane z realizacją zadań przez gminy,
5) przyjmowanie przez Skarb Państwa lub Powiat darowizny nieruchomości od gminy lub innych osób prawnych bądź fizycznych,
6) dokonywanie zamiany nieruchomości Skarbu Państwa lub Powiatu,
7) oddawanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub stanowiących własność Powiatu w trwały zarząd dla jednostek organizacyjnych,
8) wyrażanie zgody na przekazanie trwałego zarządu między j ednostkami organizacyjnymi,
9) orzekanie o wygaśnięciu prawa trwałego zarządu oraz zwrocie poniesionych nakładów,
10) przyjmowanie wniosków od organów likwidujących jednostkę organizacyjną o wydanie decyzji w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu,
11) aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów lub trwałego zarządu nieruchomości gruntowych i budynków,
12) wydawanie decyzji o zmianie stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu zarządu oraz wypowiadanie stawki procentowej użytkownikom wieczystym w przypadku zmiany sposobu korzystania z nieruchomości,
13) ustalanie innego terminu uiszczania opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego lub trwałego zarządu,
14) składanie wniosków do wojewody w sprawie udzielenia bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa,
15) wydawanie decyzji o ustaleniu dodatkowych opłat rocznych w przypadku niedotrzymania terminu zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste lub trwały zarząd,
16) udzielanie bonifikaty od opłat rocznych osobom fizycznym z tytułu użytkowania wieczystego gruntu wykorzystywanego na cele mieszkaniowe o ile dochód na jednego członka rodziny nie przekracza 50 % średniego miesięcznego wynagrodzenia,
17) wydawanie decyzji o przekazaniu gruntów w zarząd lub użytkowanie wieczyste posiadaczom, którzy nie legitymują się dokumentami o przekazaniu wydanymi w formie przewidzianej prawem,
18) orzekanie o wywłaszczeniu, odszkodowaniu, nadaniu nieruchomości zamiennej oraz o zwrocie nieruchomości wywłaszczonej, o zwrocie odszkodowania, o zwrocie nieruchomości zamiennej,
19) zwalnianie nieruchomości zamiennej od obciążeń,
20) udzielanie zezwoleń na niezwłoczne zajęcie nieruchomości,
21) wydawanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomościach ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów, energii elektrycznej oraz innych urządzeń technicznych,
22) ustalanie odszkodowań za czasowe zajęcie nieruchomości,
23) wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przez osoby fizyczne gruntów Skarbu Państwa w prawo własności oraz ustalanie odpłatności z tego tytułu,
24) składanie wraz z niezbędną dokumentacją wniosków o założenie księgi wieczystej oraz wpis prawa własności,
25) orzekanie o nadaniu gospodarstwa,
26) ustalanie granic nadanego gospodarstwa rolnego, szacunku oraz składanie wniosku o założenie księgi wieczystej oraz wpis własności,
27) przekazywanie w drodze protokołu nieruchomości rolnych dla Agencji Nieruchomości Rolnych,
28) przekazywanie w zarząd gruntów przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego do zalesienia,
29) orzekanie o przeniesieniu własności działki gruntu, jej wielkości oraz ustanowieniu służebności gruntowej pod budynkami na rzecz właściciela tych budynków,
30) orzekanie o przyznaniu własności działki gruntu przyznanej do użytkowania z tytułu przekazanego na rzecz Państwa gospodarstwa rolnego,
31) orzekanie o przyznaniu własności działki gruntu obejmującej budynki mieszkalne i gospodarcze przyznane do korzystania z tytułu przekazanego na rzecz Państwa gospodarstwa rolnego,
32) wydawanie decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości,
33) wydawanie decyzji o ustaleniu wysokości odszkodowania za przyjęte z mocy prawa nieruchomości przeznaczone na pas drogowy na rzecz odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego,
34) wydawanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomości przeznaczonej na pas drogowy,
35) wykonywanie zadań w ramach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i obronności w zakresie działania Wydziału.
OCHRONA GRUNTÓW ROLNYCH I LEŚNYCH
1) wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej,
2) ustalanie należności oraz opłat rocznych z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
3) wydawanie decyzji o naliczeniu opłat karnych w razie niewykonania obowiązk u zdjęcia oraz wykorzystania próchnicznej warstwy gleby,
4) wydawanie decyzji nakazującej właścicielowi zalesienie, zadrzewienie i zakrzewienie gruntów lub założenie na nich trwałych użytków rolnych w celu przeciwdziałania erozji gleb,
5) przeprowadzanie rekultywacji gruntów zdewastowanych lub zdegradowanych przez nieustalone osoby lub w wyniku klęsk żywiołowych,
6) podejmowanie decyzji w zakresie rekultywacji i zagospodarowania,
7) kontrola wykonania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
8) wydawanie karnych decyzji z tytułu wyłączenia gruntów rolnych z produkcji rolniczej niezgodnie z przepisami ustawy oraz nie wykonania w terminie obowiązku rekultywacji gruntów,
9) zawiadamianie o wysokości opłaty rocznej na początku każdego roku - najpóźniej do końca kwietnia,
10) wnioskowanie o przyznanie środków na rekultywację gruntów zdewastowanych,
11) prowadzenie sprawozdawczości w sprawach dotyczących ochrony gruntów rolnych i leśnych.
Referat Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych
1) przygotowanie wszelkiej dokumentacji (wniosków, projektów, programów) na pozyskiwanie środków pomocowych z funduszy Unii Europejskiej oraz innych środków krajowych i zagranicznych,
2) pozyskiwanie środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na dofinansowanie m.in. likwidacji barier architektonicznych, komunikacyjnych oraz tworzenie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych,
3) realizacja i rozliczenie projektów realizowanych ze środków zewnętrznych,
4) przygotowanie materiałów niezbędnych do sporządzania sprawozdań oraz sporządzanie sprawozdań z zakresu pozyskanych i wykorzystywanych środków z Unii Europejskiej,
5) udzielanie pomocy Wydziałom przygotowującym projekty, formularze aplikacyjne,
6) współdziałanie z gminami i powiatami, samorządem województwa, z administracją rządową w zakresie możliwości pozyskiwania dofinansowania projektów z Unii Europejskiej i innych programów pomocowych,
7) przygotowanie materiałów informacyjnych aktualizujących stronę internetową Powiatu w zakresie możliwości dofinansowania projektów z Unii Europejskiej oraz pozyskiwania i wykorzystania środków przez Powiat,
8) przygotowanie materiałów niezbędnych do aktualizacji Strategii Rozwoju Powiatu, promocją powiatu i ustaleniem kierunków rozwoju Powiatu oraz współpracę zagraniczną,
9) koordynowanie i wspieranie wszelkich działań związanych z wdrożeniem uchwalonych przez Radę Strategii, planów, programów, a w szczególności poszukiwania zewnętrznych możliwości finansowania zadań Powiatu,
10) uczestniczenie i organizacja szkoleń, narad, konferencji i warsztatów w zakresie promocji Powiatu,
11) przygotowanie materiałów promocyjnych i wykonywanie innych czynności związanych z promocją Powiatu,
12) przygotowanie i prowadzenie dokumentacji związanej z przyznaniem odznaczeń (wyróżnień) o zasięgu powiatowym oraz wykonywanie obsługi techniczno- organizacyjnej w tym zakresie,
13) rozpoznawanie wniosków w zakresie udzielania informacji publicznej w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej,
14) współpraca z organizacjami pozarządowymi,
15) prowadzenie spraw dotyczących godła, barw i hymnu Rzeczypospolitej Polskiej a także herbu, flagi i pieczęci Powiatu,
16) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami lokalnymi, Lokalnymi Punktami Informacji o Funduszach Europejskich i innymi Powiatowymi Centrami Informacj i Europejskiej i Gospodarczej,
17) dystrybucja informacji europejskiej i gospodarczej,
18) wykonywanie zadań w ramach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i obronności w zakresie działania Referatu.
Samodzielne Stanowiska Pracy
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
Do zakresu działania Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego.
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne,
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka.
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- opracowanie i aktualizacja planu ochrony informacji niejawnych,
- prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy' o ochronie informacji niejawnych.
Zespół Radców Prawnych
Do zakresu działania należy w szczególności:
- opiniowanie projektów uchwał Rady, Zarządu,
- opiniowanie projektów zarządzeń Starosty,
- udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla Starosty, Naczelników Wydziałów,
- opiniowanie umów i porozumień zawieranych przez powiat,
- prowadzenie spraw cywilnych, administracyjnych, w sprawach z zakresu prawa pracy,
- wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi i administracyjnymi w sprawach dotyczących powiatu,
- informowanie na bieżąco o obowiązujących przepisach prawa dotyczących zadań wykonywanych przez powiat,
- opiniowanie spraw związanych z umarzaniem wierzytelności,
- udzielanie porad prawnych w zakresie prowadzonych spraw.
Stanowisko ds. Zamówień Publicznych
Do zakresu działania należy w szczególności:
1) sporządzanie zbiorczego wykazu zamówień publicznych,
2) sprawdzanie poprawności i kompletności wniosków o wszczęcie postępowań,
3) uzgadnianie z kierownikiem zamawiającego sposobu dokonywania oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu, kryteriów ocen ofert, wysokość wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
4) przygotowywanie ogłoszeń o zamówieniach, celem umieszczenia ich na portalu internetowym UZP, na tablicy ogłoszeń Starostwa, w BIP, oraz - jeśli zachodzą przesłanki, w BUOPWE,
5) przygotowywanie i zawiadamianie wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz informacji do zamieszczenia w BIP,
6) zamieszczanie ogłoszeń o udzieleniu zamówienia w BZP, a w przypadku gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy, przekazanie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia UOPWE,
7) prowadzenie rejestru dla zamówień poniżej 30 000 euro,
8) przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu, zarządzeń Starosty w sprawach zamówień publicznych,
9) prowadzenie sprawozdawczości w zakresie zamówień publicznych.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Do zakresu działania należy w szczególności:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców (sprzedawców) w sprawach ochrony praw i interesów konsumenta,
- współdziałanie z miejscowo właściwymi delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, współdziałanie z organami inspekcji handlowej, z organizacjami konsumenckimi,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Audytor Wewnętrzny
Do zakresu działania należy w szczególności:
- opracowywanie rocznego planu audytu wewnętrznego opartego na identyfikacji i analizie ryzyka,
- przeprowadznie zadań audytowanych zgodnie z rocznym planem audytu wenętrznego oraz poza planem audytu na wniosek Starosty lub z własnej inicjatywy w uzgodnieniu ze Starostą,
- przedstawienie zaleceń służących wyeliminowaniu słabości kontroli zarzadczej lub usprawniających funkcjonowanie Starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu,
- sporządzanie sprawozdań z zadań zapewniających,
- monitorowanie realizacji zaleceń i przeprowadznie czynności sprawdzających,
- opracowanie rocznego sprawozdania z prowadzenia audytu wenętrznego,
- współpraca z audytorami, kontrolerami zewnętrznymi.
Kontroler Wewnętrzny
Do zakresu działania należy w szczególności:
1) opracowanie rocznego planu kontroli wenętrznej,
2) przeprowadzanie kontroli w jednostkach organizacyjnych Powiatu oraz Starostwie wg procedury określonej w Regulaminie kontroli finansowej,
3) wykonywanie doraźnych czynności kontrolnych zlecanych przez Starostę,
4) formułowanie w oparciu o ustalenia kontroli wystąpień pokontrolnych,
5) sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych kontroli wewnętrznych za rok poprzedni.
Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
Do zakresu działania należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) bieżące informowanie o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
3) sporządzanie i przedstawienie, co najmniej raz w roku. okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
4) udział w opracowywaniu planów, modernizacji i rozwoju zakładu pracy.
5) udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji.
6) zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,
7) udział w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
8) współdziałanie z instytucjami i organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem i higieną pracy oraz organizowanie szkoleń w tym zakresie,
9) współpraca z jednostkami organizacyjnymi w zakresie corocznej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
10) przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy,
11) opracowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
12) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
13) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
14) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
15) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
16) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
17) prowadzenie gospodarki (dokonywanie zakupów, prowadzenie rejestrów, przydział) odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej, środków higieniczno - sanitarnych oraz profilaktycznych posiłków i napojów dla osób zatrudnionych na stanowiskach robotniczych,
18) prowadzenie spraw dotyczących ochrony przeciwpożarowej w obiektach Starostwa,
19) prowadzenie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej dla pracowników Starostwa i osób odbywających staż lub praktykę,
20) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących szkoleń wymienionych w pkt 19,
21) przeprowadzanie analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych Starostwa,
22) ustalanie okoliczności wypadków w drodze do pracy lub z pracy,
23) ustalanie okoliczności wypadków osób odbywających staż lub praktykę w Starostwie.
Geodeta Powiatowy
Do zakresu działania należy w szczególności:
1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
a) ewidencji gruntów i budynków,
b) geodezyjnej ewidencji sieci i uzbrojenia terenu,
c) gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
2) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych rejestru cen i wartości nieruchomości, szczegółowych osnów geodezyjnych oraz obiektów topograficznych zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 — 1:5000,
3) tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych (mapy ewidencyjne i mapy zasadnicze) w skalach 1:500,1:1000,1:2000,1:5000,
4) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowanie i prowadzenie map oraz tabel taksacyjnych nieruchomości,
5) zakładanie osnów szczegółowych,
6) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
7) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
8) gospodarowanie środkami finansowymi dotacji z zakresu działania Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Archiwista zakładowy
Do zakresu działania należy w szczególności:
- przejmowanie dokumentacji:
a) spraw zakończonych z poszczególnych komórek organizacyjnych,
b) niearchiwalnej po państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych, których działalność ustała i które nie mają sukcesora oraz dla których organem założycielskim lub sprawującym nadzór był odpowiednio kierownik podmiotu lub organ jednostki samorządu terytorialnego,
c) na nośniku papierowym ze składu chronologicznego,
d) elektronicznej na informatycznych nośnikach danych, zgromadzonych w składzie informatycznych nośników danych, których zawartości nie skopiowano do systemu EZD,
- przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji,
- przeprowadzanie skontrum dokumentacji,
- porządkowanie przechowywanej dokumentacji przejętej w latach wcześniejszych w stanie nieuporządkowanym,
- udostępnianie przechowywanej dokumentacji,
- wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego w przypadku wznowienia sprawy w komórce organizacyjnej,
- przeprowadzanie kwerend archiwalnych,
- inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz udział w jej komisyjnym brakowaniu,
- przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania i udział w ich przekazaniu do właściwego archiwum państwowego,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności archiwum zakładowego i stanu dokumentacji w archiwum zakładowym,
- doradzanie komórkom organizacyjnym w zakresie właściwego postępowania z dokumentacją.