Nieodpłatna pomoc prawna
Wizytę na nieodpłatną poradę prawną można umówić:
- telefonicznie pod numerem telefonu: 77 438 17 00 lub 77 438 17 09 w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Prudniku:
Poniedziałek 7:30-16:30
Wtorek - Czwartek 7:30-15:30
Piątek 7:30- 14:30
- wysyłając wiadomość na adres e-mail:
- poprzez stronę internetową zapisy-np.ms.gov.pl/
Dyżury w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacji na terenie Powiatu Prudnickiego odbywają się wyłącznie w formie stacjonarnej (za wyjątkiem osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osób doświadczających trudności w komunikowaniu się).
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej.
Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się poza kolejnością.
LOKALIZACJA PUNKTÓW
1. Punkt NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ I MEDIACJI prowadzony przez radców prawnych i adwokatów został usytuowany w Starostwie Powiatowym w Prudniku przy ul. Kościuszki 76, 48-200 Prudnik (parter – pokój nr 4, wejście boczne budynku od strony Zespołu Szkół Rolniczych).
Nieodpłatna pomoc prawna udzielana przez adwokatów świadczona jest w następujących dniach, godzinach i specjalizacjach:
- wtorek w godz. 11:00 – 15:00 – prawo rodzinne,
- co drugą środę w godz. 13:00 - 17:00 – prawo karne,
- piątek w godz. 11:00 - 15:00 – prawo cywilne.
Nieodpłatna pomoc prawna udzielana przez radców prawnych świadczona jest w następujących dniach i godzinach:
- poniedziałek w godz. 12:00 – 16:00 – prawo cywilne, spadkowe, rodzinne, upadłość konsumencka, w tym mediacja,
- co drugą środę w godz. 13:00 - 17:00 – prawo rodzinne, spadkowe,
- czwartek w godz.13:00 - 17:00 – prawo cywilne, pracy, karne.
Osoby uprawnione do uzyskania pomocy mogą się zapisać na dyżur na dotychczasowych zasadach, z każdym swoim problemem, a nie tylko w ramach wyodrębnionej dziedziny.
2. Punkt NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO I MEDIACJI prowadzony przez Fundację TOGATUS PRO BONO, Aleja Warszawska 41/1, 10-081 Olsztyn znajduje się w budynku :
a) Ośrodek Pomocy Społecznej przy Alei Lipowej 6B, 48-250 Głogówek, pomoc prawna świadczona w następujących dniach, godzinach i specjalizacjach:
- poniedziałek w godz. 13:00 – 17:00 – prawo cywilne, spadkowe, rodzinne, ubezpieczeń społecznych,
- wtorek w godz. 11:00 – 15:00 – prawo cywilne,
- środa w godz. 8:00 – 12:00 – prawo rodzinne,
- piątek w godz. 8:00 – 12:00.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie w każdy poniedziałek miesiąca według zapotrzebowania.
b) Centrum Społeczno – Kulturalnego II piętro (budynek dawnego kościoła ewangelickiego) przy ul. Kościuszki 10, 48-210 Biała pomoc prawna świadczona:
- w czwartek w godz. 9:00 – 13:00 – prawo administracyjne, cywilne i karne, w tym mediacja.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej dostępne w całej Polsce w 2025 r.
- Wykaz punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i nieodpłatnej mediacji w województwie opolskim.
- Lista dyżurów specjalistycznych na obszarze całego kraju.
Dostępność dla osób z potrzebami szczególnymi
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
Z nieodpłatnej pomocy prawnej można skorzystać w następujących formach:
- za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość np. telefon, poczta elektroniczna, komunikator internetowy,
- w miejscu zamieszkania,
- poza punktem, w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego,
- poza punktem, w miejscu wyposażonym w urządzenia ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
Osoby, które zgłoszą potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem porady przekazują w formie papierowej lub elektronicznej uzupełnione oświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, przedstawiają okoliczności uzasadniające poradę zdalną oraz wskazują dostępne sobie środki porozumiewania się na odległość.
Sposób dokonywania zgłoszeń:
- telefonicznie pod numerem telefonu: 77 438 17 00 lub 77 438 17 09 w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Prudniku:
Poniedziałek 7:30-16:30
Wtorek - Czwartek 7:30-15:30
Piątek 7:30- 14:30
- wysyłając wiadomość na adres e-mail: info@powiatprudnicki.pl
- poprzez stronę internetową https://zapisy-np.ms.gov.pl/
Możliwość wyrażenia opinii o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim
Po udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim osoby uprawnione mogą anonimowo przekazać opinię o otrzymanym świadczeniu wypełniając przekazaną przez Wykonawcę tzw. Kartę Pomocy B.
Wypełnioną opinię - Kartę Pomocy B można:
• wrzucić do zamkniętej, nieprzezroczystej urny znajdującej się w poczekalni punktu, lub
• przekazać drogą elektroniczną na adres: info@powiatprudnicki.pl
Osoby ze szczególnymi potrzebami (osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się) mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także:
• listownie, lub
• ustnie pod numerem telefonu 77 438 17 09
Osoba odbierająca opinię o udzielonej pomocy w formie telefonicznej przedstawia osobie uprawnionej treść pytań zawartych w ankiecie i możliwych do zaznaczenia odpowiedzi, a także zaznacza wybrane przez osobę uprawnioną odpowiedzi.
Kto może skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej?
Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz nieodpłatna mediacja przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.
Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują także osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. W przypadku sygnalistów nie ma zastosowania wymóg składania pisemnego oświadczenia, o którym mowa powyżej.
Kto może udzielić nieodpłatnej pomocy prawnej?
Nieodpłatna pomoc prawna udzielana jest przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego oraz osobę, która ukończyła wyższe studia prawnicze.
Kto może udzielić nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego?
Nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego udzielają wykwalifikowani doradcy.
Kto może prowadzić nieodpłatną mediację?
Mediację przeprowadzają wykwalifikowani mediatorzy.
Z jakiej pomocy prawnej uprawniony będzie mógł skorzystać?
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym oraz o przysługujących prawach i obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym, wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego, przygotowanie projektu pisma w tych sprawach, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w różnych rodzajach postępowań.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających; przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji; przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej; przeprowadzenie mediacji; udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których: sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego; zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Pomoc DE MINIMIS
Nieodpłatna pomoc prawna udzielana osobom fizycznym – prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, które w ciągu ostatniego roku nie zatrudniały innych osób stanowi pomoc de minimis.
Osoby ubiegające się o pomoc de minimis przed umówieniem wizyty zobowiązane są do przedstawienia następujących dokumentów:
- oświadczenia, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej i że nie zatrudniały innych osób w ciągu ostatniego roku,
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, jakie otrzymały w ciągu ostatnich trzech lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis oraz numer telefonu do kontaktu.
Pomoc prawna nie zostanie udzielona do czasu przekazania ww. dokumentów oraz niezbędnych informacji
Po dostarczeniu dokumentów i ich weryfikacji skontaktuje się z Państwem pracownik Urzędu w celu ustalenia terminu udzielenia pomocy prawnej. Po jej uzyskaniu beneficjent otrzyma zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis.
WAŻNE! Pomoc publiczna jest monitorowana i podlega upublicznieniu na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Nieodpłatna pomoc prawna 2024
Karta informacyjna Nieodpłatna pomoc prawna.pdf (196,19KB)
Karta informacyjna Nieodpłatne poradnictwo.pdf (146,56KB)
Karta informacyjna Nieodpłatna mediacja.pdf (152,25KB)
Karta informacyjna pomoc osobom pokrzywdzonym przestepstwem.pdf (153,77KB)
Instrukcja udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej osobom.pdf (385,08KB)
Informacje o możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów oraz korzyściach z tego wynikających.docx (14,31KB)
Informacja o zasadach i zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego or.docx (20,68KB)
Lista jednostek nieodplatnego poradnictwa - AKTUALIZACJA.pdf (330,01KB)
Rejestr jednostek specjalistycznego poradnictwa
Plakaty i ulotki NPP.zip (8,27MB)
Profil „Nieodpłatna Pomoc” na platformie Facebook
Strona informacyjna Nieodpłatnej pomocy Prawnej
Strona Fundacji TOGATUS PRO BONO