- Starostwo Powiatowe
- »
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Przyjmuje interesantów w:
czwartek w godz. od 8:00 do 12:30
w pok. 4 - wejście obok windy
Starostwa Powiatowego w Prudniku
ul. Kościuszki 76
48-200 Prudnik
tel.: 77 436 93 09
e-mail:
Druki do pobrania
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Prudniku udziela porad oraz podejmuje interwencje wyłącznie na rzecz Konsumentów będących mieszkańcami powiatu prudnickiego.
Sposoby udzielania pomocy
Osobiście – Powiatowy Rzecznik Konsumentów, udziela konsumentom porad i informacji osobiście w swojej siedzibie:
Starostwo Powiatowe w Prudniku
ul. Kościuszki 76
48-200 Prudnik (pok. 4)
Pisemnie – poprzez złożenie wniosku o wszczęcie działań interwencyjnych i mediacyjnych wraz załącznikami (wzór wniosku),
Elektronicznie – poprzez złożenie skanu wniosku o wszczęcie działań interwencyjnych
i mediacyjnych wraz załącznikami za pośrednictwem poczty elektronicznej (rzecznik@powiatprudnicki.pl) lub za pośrednictwem platformy ePUAP,
Telefonicznie – w godzinach pracy biura Rzecznika pod numerem telefonu 77 436 93 09.
-
Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów,
- Porady osobiste lub telefonicznie są udzielane na każdym etapie postępowania,
a także przed jego wszczęciem, - Podjęcie przez rzecznika działań interwencyjnych i mediacyjnych w imieniu Konsumenta następują dopiero po wyczerpaniu przez niego wszelkich dostępnych mu środków reklamacyjnych i odwoławczych. Powiatowy Rzecznik Konsumentów występuje z ewentualną interwencją dopiero po rozpatrzeniu przez przedsiębiorcę reklamacji konsumenta lub w przypadku braku jej rozpatrzenia w terminie, określonym w odpowiednich przepisach lub warunkach gwarancji. Konsument składający wniosek winien przedłożyć w załączeniu w szczególności odpis składanej reklamacji i odpowiedź przedsiębiorcy,
- Złożenie wniosku do rzecznika nie przerywa biegu przedawnienia,
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski bez zbędnej zwłoki, według kolejności wpływu,
- W przypadku występowania do rzecznika w imieniu innej osoby, należy legitymować się stosownym upoważnieniem
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów:
-nie ma uprawnień kontrolnych
-nie orzeka w sprawach
-nie wydaje nakazów
-nie wydaje zakazów
-nie nakłada kar
Zadania oraz uprawnienia Rzecznika:
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Współdziałanie z Prezesem Urzędu, organizacjami inspekcji handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad
i informacji prawnej.
- W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta,
a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców. - W sprawach w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik nie wyręcza konsumenta ale może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- wniosek do Powiatowego Rzecznika Konsumentów( formularz poniżej)
- kopia dowodu zakupu towaru lub usługi,
- kopia karty gwarancyjnej/umowy
- kopia pism i dotychczasowa korespondencja z przedsiębiorcą.
Rzecznik Konsumentów nie działa jako pełnomocnik konsumenta na zlecenie (tak jak adwokat czy radca prawny)lecz działa na rzecz konsumenta wspierając go informacją i pomocą prawną.
Rzecznik Konsumentów nie ma wobec przedsiębiorcy kompetencji władczych ani uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
Rzecznik Konsumentów nie prowadzi spraw związanych z upadłością konsumencką.
Rzecznik nie udziela pomocy prawnej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub zawodową albowiem za konsumenta uważa się osobę fizyczną, która nabywa od przedsiębiorcy towar lub usługę ale w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą lub zawodową .
W pilnych sprawach konsumenckich można kontaktować się z:
- Infolinia Konsumencka
801 440 220
222 66 76 76
poniedziałek-piątek, 10:00-18:00,
- Nieodpłatna pomoc prawna
W celu umówienia się na poradę nieodpłatnej pomocy prawnej można:
- zadzwonić pod numer telefonu: 77 438 17 00 lub 77 438 17 09 w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Prudniku:
- Poniedziałek 7:30-16:30
Wtorek - Czwartek 7:30-15:30
Piątek 7:30- 14:30 - - zarejestrować się elektronicznie pod adresem: https://np.ms.gov.pl/zapisy
Więcej informacji można uzyskać pod adresem: https://powiatprudnicki.pl/3210/2425/nieodplatna-pomoc-prawna.html
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu
tel. 77 4426471, e-mail: sekretariat@opole.wiih.gov.pl
ul. Mickiewicza 1, 45-367 Opole
www.opole.wiih.gov.pl
Pomoc specjalistyczna
Spory transgraniczne w UE
Europejskie Centrum Konsumenckie
22 55 60 600
konsument.gov.pl
Ubezpieczenia i finanse
Rzecznik Finansowy
22 333 73 26, 27
rf.gov.pl
Telekomunikacja
Centrum Informacji Konsumenckiej przy UKE
22 330 4000
formularz kontaktowy
cik.uke.gov.pl
Energia i paliwa
Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych
22 244 26 36
ure.gov.pl
Podróże kolejowe
Informacja o prawach pasażerów
22 460 40 80
utk.gov.pl
Podróże lotnicze
Rzecznik Praw Pasażerów
22 520 72 00
pasazerlotniczy.ulc.gov.pl
Ważne dla konsumentów
INFOLINIA DLA KONSUMENTÓW https://poradydlakonsumentow.pl/infolinia.html
PORADNIK KONSUMENTA https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/
AKTUALNOŚCI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW https://uokik.gov.pl/
FEDERACJA KONSUMENTÓW https://www.federacja-konsumentow.org.pl/
Rzecznik Konsumentów nie udziela pomocy prawnej oraz porad w sprawach:
- prawa pracy,
- ochrony dóbr osobistych,
- roszczeń przedsiębiorców.
- ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych,
- ochrony danych osobowych,
Sprawy z tego zakresu można zgłaszać do
Urzędu Ochrony Danych osobowych.
Infolinia – (22) 606 950 000
czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 10:00 do 14:00.
adres: ul. Stawki 2; 00-193 Warszawa,
info: https://uodo.gov.pl/
e-mail:
- w sprawie sporów z organami administracji publicznej,
Osoby poszukujące pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń od organów administracji publicznej powinny zwrócić się do
radcy prawnego albo adwokata.
- ochrony praw pacjentów
Sprawy z tego zakresu można zgłaszać się do
Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13; 01-231 Warszawa
Infolinia – 800 190 590
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl