Informacja Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Prudniku udziela porad oraz podejmuje interwencje wyłącznie na rzecz Konsumentów będących mieszkańcami powiatu prudnickiego.
Sposoby udzielania pomocy
Osobiście – Powiatowy Rzecznik Konsumentów, po wcześniejszym umówieniu, udziela konsumentom porad i informacji osobiście w swojej siedzibie:
Starostwo Powiatowe w Prudniku
ul. Kościuszki 76
48-200 Prudnik (pok. 4)
Pisemnie – poprzez złożenie wniosku o wszczęcie działań interwencyjnych i mediacyjnych wraz załącznikami (wzór wniosku),
Elektronicznie – poprzez złożenie skanu wniosku o wszczęcie działań interwencyjnych
i mediacyjnych wraz załącznikami za pośrednictwem poczty elektronicznej (rzecznik@powiatprudnicki.pl) lub za pośrednictwem platformy ePUAP,
Telefonicznie – w godzinach pracy biura Rzecznika pod numerem telefonu 576 834 168.
-
Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów,
- Porady osobiste lub telefonicznie są udzielane na każdym etapie postępowania,
a także przed jego wszczęciem, - Podjęcie przez rzecznika działań interwencyjnych i mediacyjnych w imieniu Konsumenta następują dopiero po wyczerpaniu przez niego wszelkich dostępnych mu środków reklamacyjnych i odwoławczych. Powiatowy Rzecznik Konsumentów występuje z ewentualną interwencją dopiero po rozpatrzeniu przez przedsiębiorcę reklamacji konsumenta lub w przypadku braku jej rozpatrzenia w terminie, określonym w odpowiednich przepisach lub warunkach gwarancji. Konsument składający wniosek winien przedłożyć w załączeniu w szczególności odpis składanej reklamacji i odpowiedź przedsiębiorcy,
- Złożenie wniosku do rzecznika nie przerywa biegu przedawnienia,
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski bez zbędnej zwłoki, według kolejności wpływu,
- W przypadku występowania do rzecznika w imieniu innej osoby, należy legitymować się stosownym upoważnieniem
- Do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z Prezesem Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów:
-nie ma uprawnień kontrolnych
-nie orzeka w sprawach
-nie wydaje nakazów
-nie wydaje zakazów
-nie nakłada kar