Badanie ankietowe w ramach projektu Dostępny samorząd 2.0
Samorząd Powiatu Prudnickiego realizuje projekt Dostępny samorząd 2.0 w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, działanie 3.3 pod nazwą Systemowa poprawa dostępności , typ projektów: Animacja i wdrożenie dostępności w podmiotach publicznych , w tym JST. W ramach projektu istnieje możliwość pozyskania środków w wysokości 300 000 zł na likwidacjęe barier architektonicznych, informacyjno-komunikacyjnych, cyfrowych, transportowych oraz podnoszenie kwalifikacji, kompetencji i umiejętności pracowników JST.
Powiat Prudnicki w ramach wydatków inwestycyjnych na które przeznaczona jest pula środków w wysokości 180.000zł planuje:
1) wydzielić toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zlokalizowaną na pierwszej kondygnacji budynku Starostwa, gdzie znajduje się sekretariat urzędu i przyjmowani są mieszkańcy przez Starostę, Wicestarostę i Sekretarza Powiatu, na tej samej kondygnacji znajduje się sala konferencyjna na której odbywają się spotkania, szkolenia, konferencje a także udostępniana jest stowarzyszeniom i organizacją pozarządowym w celu spotkań. Toaleta dostosowana zostanie do wymogów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dn.12.04.2002r. w spr. warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie m.in.: obszar manewrowy min.150*150cm, odpływy oraz kostki podłogowe poza przestrzenia manewrową, toaleta wyposażona zostanie w urządzenie do wzywania pomocy max. wys.40 cm., ściany i podłogi kontrastowe, podłogi wykonane z materiałów antypoślizgowych, drzwi min.90 cm, oznaczone piktogramami, kontrastowe. Włączniki światła na wys. 80-110 cm od poziomu posadzki. Planowany koszt kwalifikowany 68.000zł.
2) wymianę drzwi na klatkach schodowych ( 3 szt.) oraz sali konferencyjnej Starostwa (1 szt.). Obecne drzwi na każdym piętrze prowadzące z klatki ( lewa strona obiektu) do wejść na pietra nie spełniają wymogów technicznych i utrudniają poruszanie się osób na wózkach i ze szczególnymi potrzebami. Wymiana drzwi nastąpi na szersze w celu swobodnego przemieszczania się -szt. 3. Klatka schodowa na każdej kondygnacji posiada drzwi oddzielające strefy p.poż prowadzące do korytarza gdzie znajduje się obsługa petentów m.in. Wydział Administracji Budowlanej czy Drogownictwa. Wszystkie 3 sztuki drzwi nie spełniają wymogów technicznych (szerokość i wysokość) oraz wyposażone są w pochwyty dodatkowo zwężające otwór w świetle o ponad 10 cm. Drzwi dwu skrzydłowe z jedna częścią otwieraną. W związku z powyższym nie jest zachowane światło drzwi, dodatkowo drzwi są ciężkie, wyposażone w siłownik który powoduje że drzwi napierają na osobę niepełnosprawną, dociskając i popychając na drugie skrzydło drzwiowe. Osoby ze szczególnymi potrzebami oraz osoby na wózkach napotykają na barierę architektoniczną którą należy zlikwidować w celu sprawnego i łatwego przemieszczania się. Podobna sytuacją dotyczy drzwi wejściowych na salę konferencyjną urzędu które są identyczne jak drzwi na klatkach schodowych. Koszt wymiany drzwi to 150 552,00zł.
W ramach ubiegania się o środki bieżące ( wydatki miękkie) w kwocie 120.000zł planuje się zakup samochodu- busa przystosowanego do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Powiat Prudnicki obecnie nie posiada tego typu pojazdu a potrzeby w tym zakresie stale rosną. Pojazd ten będzie przeznaczony również do czasowego udostępniania jednostkom organizacyjnym powiatu tj. DPS, Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy itp. Przy obiekcie Starostwa zostanie wykonane miejsce parkingowe dla w/w pojazdu ze środków własnych Starostwa.
Badanie prowadzone będzie od 13.06-23.06.2025